Als organisatie merken we dat veel vrijwilligers nog vragen hebben voordat ze vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland. De meest voorkomende vragen staan hieronder met de antwoorden. Staat jouw vraag niet in deze lijst, dan kan je ons altijd even bellen of een mailtje sturen.

Filterable FAQ

-Begeleiding tijdens het vrijwilligerswerk
In elk land heeft Vrijwillig Wereldwijd een contactpersoon die een vrijwilliger opvangt bij aankomst en begeleidt gedurende je verblijf. Je kunt met vragen of problemen altijd terecht bij de contactpersoon, daarnaast kan je ook nog altijd contact opnemen met het kantoor in Nederland.
-Hoe weet ik bij welke luchtvaartmaatschappij ik een ticket moet boeken?
Om jou hierbij te helpen bieden wij ticket assistentie aan, dit doen wij samen met de organisatie TunaFish. TunaFish is namelijk erg geliefd onder jongeren en hét reisbureau voor mensen die (net zoals jij) het avontuur aan de andere kant van de wereld opzoeken. Door de jarenlange ervaring die zij hebben met het boeken van internationale vluchten, kunnen ze jou uitstekend helpen met het boeken van je ticket. Net als Stagereizen vindt TunaFish een goede en snelle service erg belangrijk, zo ontvang je in de meeste gevallen binnen 24 uur een persoonlijk vliegticket advies. TunaFish heeft diverse speciale (goedkope) jongeren- en studenten tarieven en kan voor jou ook zogenaamde 'flexibele' tickets boeken. Ideaal als je nog niet precies weet wanneer (of vanuit welke plaats) je terug wilt vliegen! Daarnaast biedt TunaFish altijd het beste vliegticket via de 'Beste ticket garantie!'
-Moet ik een reisverzekering afsluiten?
Vrijwillig Wereldwijd heeft verschillende verzekeringen bekeken en vergeleken en wij raden  de Special ISIS verzekering aan. Deze verzekering is speciaal afgestemd op de behoeften van de vrijwilliger. De special ISIS verzekering is een goede, uitgebreide reisverzekering met een (optionele) dekking voor ziektekosten.
-Welke spullen moet ik meenemen?

In het informatieboekje staat een meeneem lijst. Deze lijst geeft aan wat je kunt meenemen, dus je hoeft niet alles wat erop staat me te nemen. Het is meer bedoeld als geheugensteuntje, zodat je goed voorbereid vertrekt.

 
-Waar kan ik mij het beste laten adviseren over inentingen?
Wij hebben zelf een samenwerkingsverband met het vaccinatiecentrum.nl en als vrijwilliger van Vrijwillig Wereldwijd, krijg je hier ook korting op. Daarnaast weten zij exact wat je als vrijwilliger nodig hebt en kunt verwachten.
-Kan ik het water uit de kraan drinken?
Wij raden iedereen aan om geen water uit de kraan te drinken, omdat het een andere samenstelling heeft als in Nederland. Om niet ziek te worden, raden we dan ook aan om flesjes water te kopen.
-Kan ik alles zomaar eten?

Wij raden om niet zomaar iets van de straat te eten, omdat je niet weet hoe het is voorbereid of hoe lang het er al ligt. De ene persoon heeft een sterkere maag dan de ander, maak hier dan ook een weloverwogen keuze in.

 
-Is Vrijwillig Wereldwijd verantwoordelijk voor informatie op de website
Alle informatie op deze website is met zorg samengesteld. Toch is het niet uit te sluiten dat informatie niet juist, onvolledig en/of niet up-to-date is en type fouten voorbehouden. Wij zijn hiervoor niet aansprakelijk. Al de genoemde prijzen op deze website zijn onder voorbehoudt van type fouten en  prijs wijzigingen. Vrijwillig Wereldwijd kan niet aansprakelijk worden gesteld voor boven genoemde.
-Waarom moet ik ter plekke de verblijf- en organisatorische kosten pas betalen?
Deze kosten dien je ter plekke pas te betalen, zodat je zelf ziet waar het geld naar toe gaat en dat dit niet aan de strijkstok blijft hangen. Als vrijwilliger help je mee op een project en ondersteun je financieel een gastgezin door er te verblijven.  Het komt wel steeds vaker voor dat je het bedrag 1 of 2 weken van te voren overmaakt naar het contact persoon zodat je niet met veel geld overstraat hoeft. 
-Wat krijg ik voor de wekelijkse verblijf- en organisatorische kosten?
Per land zijn er wekelijkse verblijf- en organisatorische kosten, je verblijf en project wordt geregeld  door de contactpersonen, er zijn introductie dagen, een wekelijkse meeting. Er staat altijd iemand voor je klaar als dat nodig is.
-Waarom moet ik deelnamekosten betalen?
Elke vrijwilliger betaalt deelname kosten om de kosten in Nederland te dekken en om een financiële bijdrage te leveren aan de projecten die we in alle landen hebben. Onder kosten in Nederland vallen: huur van kantoorpand, personeelskosten, kantoorartikelen en overige zaken. 
-Waarom verblijven vrijwilligers in sommige landen in een guesthouse of vrijwilligershuis?
In een aantal landen is het niet mogelijk om in een gastgezin te verblijven, omdat het niet mag van de staat of om de veiligheid van een vrijwilliger te waarborgen. Daarnaast heeft het ook voordelen omdat niet alle vrijwilligers het leuk vinden om in primitieve omstandigheden te leven tijdens het vrijwilligerswerk. 
-Wat is de procedure na het gesprek?
Na het gesprek nemen we je intake formulier door. Uiterlijk de dag na het gesprek, krijg je van ons bericht of we alles positief vonden en wij je graag naar het land van keuze willen uitzenden. In de bijlage sturen we dan het inschrijfformulier naar je toe.
-Wat is de reden dat jullie mensen plaatsen in een gastgezin?
Door bij een gastgezin te verblijven krijg je de kans om de cultuur echt van dichtbij te leren kennen. Zo leef je op dezelfde voet als de mensen waarmee je op je project werkt, wat eerder een band creëert.
-Kan het gesprek ook via Skype?
Dit is zeker mogelijk. Ook via skype kunnen we de presentatie laten zien. (zorg wel voor een webcam en een goede internet verbinding)
-Wat is het verschil tussen een redelijk modern gastgezin en een traditioneel gastgezin?
In Ghana heb je de mogelijkheid om in een redelijk modern of traditioneel gastgezin te verblijven. Bovenstaand is een schets van een redelijk modern gastgezin. Sommige gezinnen hebben van tijd tot tijd wel elektriciteit, maar in een traditioneel gastgezin zal dit niet voorkomen. Als je bij een traditioneel gastgezin wilt verblijven, raden we wel aan om eerst in een modern gastgezin te verblijven, anders is het een te grote overgang. Je verblijft in een traditionele hut in een dorpje waar er minder voorzieningen zijn dan in een modern gastgezin. 
-Wat gebeurt er na het insturen van het inschrijfformulier?
Als wij je inschrijfformulier ontvangen, gaan we kijken of er nog plek is op het project voor de aangegeven periode. Dan zullen we de bevestigingsformulieren voor je gaan maken en deze met het informatieboekje van het land naar je toe sturen. Voor een aantal landen zit hier ook het visumformulier bij. 
-Waarom moet ik op gesprek komen?
Als organisatie zijnde hebben we het beste voor met een vrijwilliger, het project ter plekke en de lokale bevolking. Om deze reden willen we elke vrijwilliger persoonlijk ontmoeten, zodat we een goed beeld van je kunnen vormen. Op deze manier komen we er ook achter wat je motivatie en reden is om vrijwilligerswerk te doen en of je een realistisch beeld hebt van vrijwilligerswerk in het buitenland. Zo kunnen we de projecten en de lokale partners ervan verzekeren dat een vrijwilliger met de juiste motivatie door ons wordt uitgezonden. Daarnaast is het voor een vrijwilliger ook prettig om kennis te maken met de mensen van de organisatie. 
-Wat zijn de levensomstandigheden bij een gastgezin?
De gastgezinnen waarmee we samen werken zijn relatief gezien primitief. Als vrijwilliger krijg je een eigen kamertje waar een bed, tafel en stoel in kan staan. Deze kamer kan ook op slot, dit omdat het in veel culturen normaal is dat men zomaar iets van elkaar leent, zonder het te vragen. De douche is vooral in Afrikaanse landen een bucketshower. Dit betekent dat je een emmertje met water krijgt en een beker, waarmee je jezelf afspoelt. Tevens is het toilet veelal een gat in de grond of een afgesloten stukje met riet in het veld. Als vrijwilliger zijnde krijg je 7 dagen per week ontbijt en avondeten, de lunch dien je zelf te verzorgen.
-Moet ik de voorwaarden bij het inschrijfformulier ondertekend terug sturen?
Wij sturen onze algemene voorwaarden samen met het inschrijfformulier naar je toe, zodat je al weet wat de voorwaarden zijn van onze organisatie, voordat je je definitief inschrijft. Deze voorwaarden hoef je nog niet ondertekend terug te sturen. Wij willen als organisatie, dat elke vrijwilliger op de hoogte is van de voorwaarden.
-Hoe ziet het gesprek er uit?
Voor het gesprek zullen we eerst het intake formulier bespreken. We vragen je dit vragenformulier in te vullen om nog een beter beeld van jou als persoon te krijgen en je motivatie om vrijwilligerswerk te doen.
Na dit eenmaal besproken te hebben krijg je een presentatie te zien over het land naar keuze en de projecten. Hierdoor krijg je een goed beeld van het land en het vrijwilligerswerk. Natuurlijk mag je zoveel vragen stellen als je wilt, tijdens het gesprek. 
-Als ik eerder stop met vrijwilligerswerk heb ik dan recht op teruggave van de verblijfskosten?
Op het moment dat je eerder stopt dan de aangegeven periode dat je vrijwilligerswerk in het buitenland zou gaan doen, heb je geen recht op teruggave van je verblijfskosten. In de meeste landen verblijf je als vrijwilliger bij een gastgezin. Een deel van je verblijfskosten is voor het gastgezin, omdat je bij hen verblijft en je hier 7 dagen per week ontbijt en avondeten krijgt. Een gastgezin rekent erop dat een vrijwilliger voor een bepaalde periode bij hen blijft. Om deze reden kunnen we dan ook niet overgaan tot teruggave van deze kosten. Bij persoonlijke omstandigheden kan er na overleg, teruggave van de verblijfkosten plaatsvinden.  Wij raden altijd aan om een goede annulering verzekering te nemen zodat je in veel gevallen wel je geld kunt terug krijgen van de verzekering. 
-Wat staat er in het informatieboekje?
Bij het contract zit ook een informatieboekje van het land naar keuze bij. In dit informatieboekje staat veel informatie over het land zelf zoals de cultuur, taal, geldeenheid en de gegevens van de contactpersoon. Daarnaast vind je er ook meer informatie over het regelen van je visum en vlucht.
-Hoe lang van tevoren moet ik me aanmelden?
Dit is geheel aan de vrijwilliger. Dit kan al binnen 4 weken. Wij raden iedere vrijwilliger aan om tenminste 3 maanden voor vertrek geheel ingeschreven te staan. Voor jezelf is het fijn dat je alles ruim voor vertrek hebt geregeld. Zo voorkom je onnodige stress voor vertrek en ter plekke kom je minder snel voor verrassingen te staan.  
-Kan ik ter plekke van project veranderen?
Als je  niet je draai vindt op een project, kan er overlegd worden met de contactpersoon om je ergens anders te plaatsen. Er wordt dan bekeken op welke projecten er plaats is. Bij langere duur is het natuurlijk altijd mogelijk om projecten te combineren. 
-Waarom krijg ik het contract in tweefoud?
Je krijgt twee bevestiging formulieren thuis gestuurd, een voor jezelf en een exemplaar kan je ondertekend aan ons terugsturen. Hiermee wordt je inschrijving definitief evenals de keuze voor het land en project.
-Moet ik mijn definitieve vertrekdatum aangeven op het inschrijfformulier?
Op het inschrijfformulier geef je wel aan wanneer je ongeveer wilt vertrekken. Voor een aantal landen geldt dat je bijvoorbeeld op de 1ste en 4de zaterdag van de maand aan kan komen. In verband met verplichtingen/afspraken naar school of werk snappen wij dat een exacte datum moeilijk van te voren is aan te geven. Het is dan ook mogelijk om van de gewenste aankomstdatum iets af te wijken. Een andere reden kan zijn, dat een dag eerder of later vertrekken ook kan schelen in de kosten van een vliegticket. In overleg met het kantoor in Nederland komen we er gezamenlijk uit.
-Hoe meld ik me aan?
Je plant een gesprek online bij ons in de agenda. Vervolgens krijg je een bevestiging mail van jou afspraak met een link naar het intake formulier, deze vul je even in en mail je retour. 
-Waarom moet ik drie voorkeuren opgeven qua projecten?
Wij vragen aan elke vrijwilliger om drie voorkeuren op te geven, zodat we zeker weten dat we je ergens kunnen plaatsen. Op elk project zijn er een aantal beschikbare plaatsen, het kan zijn dat deze op een gegeven moment vol zitten. We willen als organisatie zijnde, vrijwilligers plaatsen op een project, zodat ze ook een nuttige bijdrage kunnen leveren. Om deze reden is er een maximum aan aantal vrijwilligers op een project. Op het moment dat je eerste voorkeur niet mogelijk is, zullen we je plaatsen op je tweede voorkeur voor een project. Hiervoor is enige flexibiliteit gewenst van een vrijwilliger.